|
Cijfers
De rapporten zouden er zijn. Het was beloofd. 'Wij moeten alles op tijd inleveren maar jullie, leraren..' Ik pareer de verontwaardiging. Inderdaad, het rapport zou er zijn. En nee, het is er niet, nee.
Ik geef geen nadere uitleg. Een leraar die niet doet wat hij zegt, hoeft niet op begrip te rekenen. Wie eisen stelt, moet zelf onberispelijk zijn. Ik zeg toe de rapporten in het weekeind te schrijven. En daar zit ik nu, zaterdagavond, zomertijd meegerekend bijna middernacht, aan tafel. Hoeveel collega's zijn op dit uur aan het werk?
Janneke. Ik zoek naar de cijfers. Een rapport is immers geen droog lijstje meer maar een voortgangsverslag. Ik blader door de bladzijden reflectie op werkhouding, tempo, concentratie, verzorging van het werk. Daar is de gewone cijferlijst. Een andere lijst geeft de examenresultaten, in tweevoud. Voor die cijfers moet worden getekend.
Mmm, matigjes, Janneke. Ze heeft op haar voortgangslijst twee vijven en op haar examenlijst een vijf en een vier. Voor CKV een vier halen is knap werk. Ik kan de stand van haar vorige rapport niet zien. Ik start de computer. Zo laat op de avond werkt alles snel. Ik klik, kijk tegen een olijk beugelfotootje en zie het al. Ze is achteruitgegaan. Wie niet werkt, zal niet oogsten. Nog twaalf weken, Janneke, schrijf ik bij opmerkingen van de mentor. De tijd dringt.
Ik ga verder. Een paar zonnige lijstjes voorzie ik van zonnig commentaar. Dan stuit ik op de lijst van Simon. Simon heeft babbels voor tien maar zijn lijst is kansloos. Zelf schat hij de situatie heel anders in. Hij heeft stress nodig om te presteren. Geen normale stress maar echte superstress. Blijven zitten is voor watjes. Hij gaat het halen, wat anders.. 'Cijfers zouden moeten weergeven wat iemand echt kan.' 'Cijfers moeten motiveren niet straffen.' 'Cijfers behoren te voorspellen hoe het in de volgende jaren zal gaan.'
Er zijn vele privé-opvattingen over de waarde van cijfers in zo'n lijstje verwerkt. Een oud collega van me wierp een blik op een werkje en kraste er meteen een cijfer boven. Zijn verklaring: 'Je denkt toch niet dat ik serieus tot op de tiende een cijfer ga zitten uitrekenen terwijl ik in één oogopslag zie: dit is een vijf, dit een zeven? Waar zie je me voor aan? Ik ben een intelligente man.'
Wedden dat je 't niet redt? schrijf ik op het rapport van Simon. Ik verwacht dat hij met me zal wedden. En het ook dit jaar misschien weer nipter dan nipt zal redden.
|
|
NRC Onderwijs Column
Zaterdag & Cetera
|
|