Home Weblog Boeken Over Marijn Contact  
 
 
Home > Boeken > Columns > Dance 4 Love
 
 

Columns

 
 

Dance 4 Love

Dance4life 2006, de internationale jongerencampagne in de strijd tegen aids, sluit vandaag af met een dance-event in het Gelredome. De actie startte met voorlichting op scholen over verwoestende gevolgen van aids en hiv in de wereld, over veilig vrijen en soa's. Organisatieteams van leerlingen werden opgericht, tijdens lessen en mentortijd werd nagedacht over mogelijke acties.

In de gangen verschenen posters, in de pauzes streden de schoolbandjes om oefenruimte. Dagelijks klimmen twee derde klassers op een tafel in de kantine en leren hun schoolgenootjes de 'drill'. Het plezier en de ernst waarmee de danspassen worden geleerd toont dat sommige onderwijsresistente leerlingen nog niet verloren zijn. 'Tell me and i will forget, show me and i may remember, involve me and i will understand' luidt het aan Confucius ontleende motto van de dance4life organisatoren. Ook docenten raken involved, metterdaad of financieel. Blom bijvoorbeeld, de jonge docent. Hij heeft zich vergist in de daadkracht van zijn mentorleerling Martin. Vijftig eurocent per gezwommen baantje: de incasso-smile van Martin is onverbiddelijk. Blom betaalt onder licht gesputter. Geloofwaardigheid mag wat kosten. Ook voor de veel te dure dance4life actiecake die in de pauze wordt verkocht trekt hij zonder morren zijn portemonnee. Hij loopt toch surveillance en zijn brood is op. Hij slentert verder. Het is opvallend rustig overal. Waar is iedereen?

Blom hoort muziek. Het komt uit de grote zaal. Daar is het te doen. De tribune zit vol. Het is schemerdonker. Wat een sfeer. Op het refrein van een kleine Anouk gaan de armen de lucht in. Blom kijkt toe. Hij wordt geraakt door een gitaarsolo. Zo oud is hij nog niet.
Bij het verlaten van de zaal wordt gecollecteerd. Twee leerlingen schieten hem aan. Hebt u geld mijnheer, wij hebben niets en we vinden het zo loos om niets te geven.
Hij diept zijn laatste stuivers uit zijn broekzak en loopt naar zijn lokaal. De lessen beginnen veel te laat. Het is vrijdag. Blom weet inmiddels wat het begrip vrijdagmiddagdidactiek inhoudt. Een lome meligheid hangt in de klas. Hij sorteert zijn bureau. Leerlingen werken wat en praten wat. Een groepje meisjes komt de klas in. Ze ruiken naar bakvet. Blom krijgt een handje koude wafels. Gratis, met poedersuiker. U bent toch de mentor van Kevin, mijnheer? vraagt een meisje. Werkt hij goed, mijnheer?
Blom ziet Kevin blozen. Hij jaagt de meiden naar buiten. Dance4life, dance4love, denkt hij. Bijna weekeind.
(www.dance4life.nl)

 

NRC Onderwijs Column

Zaterdag & Cetera