|   | 
          Lekker geregeld
            Tien minuutjes na de goegemeente op school aankomen, de hoofden netjes achter de   ramen zien zitten, de collega's in inspirerende poses voor de klas. Dirks start   graag langzaam op. Lege gangen met schichtige te laat komers, postvak bekijken,   beetje keuvelen en koffie drinken in de docentenkamer. Vandaag loopt het anders.  
              Een collega valt met de deur in huis. Kun je me helpen, Ed? Joop en Jaap   zijn er niet en drie Havo heeft een repetitie. 
              Dirks slikt. Weer Joop. Weer   Jaap. Altijd dezelfden.  
              In E2 zit de klas. Papier voor de neus, beledigd.   Als de leraar niet eens komt mag je dan wel verwachten dat ze leren? 
              Dirks   deelt stoicijns de opgaven uit. Hij opent het raam en ziet de blauwe lucht, de   krentenhaag op punt van bloeien. In de docentenkamer staat zijn volle bekertje   koffie. Maar ja. Je hebt wat over voor je collega's. Dirks mooie gevoel stokt al   snel. Daar, één verdieping lager ziet hij Joop in een lokaal zitten.  
              Een   hand gaat omhoog.  
              Som twee, mijnheer, fluistert de jongen. Hoe kan ik   procenten uitrekenen als ik niet weet waarvan?  
              Dirks verdiept zich in de   som. Hij hoort meer protest. Ja, som twee! Dat kan niet. Hoe kan dat? 
              Dirks   moet ze gelijk geven. Sla maar over die som.  
              Een andere hand gaat omhoog.   Som 1 zou ook niet kloppen. Dirks weigert. Som 1 klopt, bluft hij. Al weet je   het met economie nooit.  
              De deur gaat open. Jaap stapt binnen.  
              Dirks   beantwoordt zijn verontschuldigende lach met afgemeten aanwijzingen omtrent som   twee en tijdstip van aanvang. Hij loopt naar zijn koffie. Hij komt langs het   conrectorshok. Daar zit de Zeeuw, de dagwaarnemer. 
              Waarom zit Joop in B3?   vraagt Dirks  
              De Zeeuw kijkt op. Naast hem staan twee   examenleerlingen. 
              Moet ik dat weten? 
              Ja, zegt Dirks. Dat moet jij   weten. 
              Wil je dat nog eens herhalen? 
              Dirks herhaalt zijn woorden. De   leerlingen verkneukelen zich.  
              En wil je weten wat ik aan het doen ben?   Veertig luistertoetsen moet ik regelen. Wist ik ook niets van af.  
              Dirks ziet   de gekwelde blik van de Zeeuw.  
              Sorrie, zegt hij. Maar Jaap komt te laat,   Joop zit in een andere klas, er zitten fouten in de repetitie en ik ben   eigenlijk vrij nu. Welkom in onderwijsland. 
              De leerlingen lachen hun kiftende   leraren uit. Lekker geregeld. Hun school weer. 
              Nee, hoor, sputtert de Zeeuw.   Welkom in de wereld! Zo is het overal. 
               
              | 
            | 
          NRC Onderwijs Column
          
            
            Zaterdag & Cetera
             | 
            |